Čím to tí Austrálčania chodia?

Milé deti, dnes si povieme niečo o spôsoboch, ktoré vynaliezaví ľudia v Sydney používajú na dopravu tam a späť. Začíname náš osvetový seriál práve dopravou, pretože je v Sydney takpovediac kľúčová.

Už len dostať sa do Austrálie je možné iba vzduchom alebo po mori. A keďže cesta lietadlom trvá v rozmedzí od 24 do 30 hodín (a letíte nad Moskvou a Mongolskom, čo je trochu znepokojivé), skúste si predstaviť, koľko by to trvalo loďou. No, ak si chcete užiť poriadne dlhú plavbu, pokojne si to doprajte. Ja ostanem verný lietadlám, ak dovolíte. Ale ak máte kopu času a peňazí, nech sa páči.

Fajn, pristáli sme v Sydney, čo teraz? Mesto je to obrovské, s nespočetným množstvom štvrtí, pobrežie je rozsekané zálivmi a nedá sa povedať, že by dostať sa z jedného miesta na druhé bol veľký špás a záležitosť na pár minút.

Ako vo všetkých veľkých mestách, aj tu ľudia žijú skôr bokom a do centra mesta chodia pracovať. Ide doslova o milióny ľudí, ktorí sa každý deň premiestňujú do školy a do práce, prinajmenšom.

Na vyriešenie tohto neľahkého problému preto miestni využili vlaky. Ide doslova o základ hromadnej dopravy. Zo stanice Central station vlaky urobia okruh mestom, tzv. city circle a rozbehnú sa na všetky svetové strany.

Hlavná stanica v Sydney

Mestský okruh je medzi nami poriadna otrava. Hoci mi vlak ide z domovskej stanice doslova až ku škole, rýchlejšie pre mňa je na hlavnej stanici prestúpiť do vlaku, ktorý ide jednu zastávku na radnicu, ako pokračovať ďalej a okľukou cez celé mesto sa dopracovať k cieľu cesty.

Raňajšie vlaky sú však natrieskané až jaj. Ešteže chodia každých päť minút (záleží od trasy), inak by sme sa asi nikam nedostali. Nemá zmysel čakať na trochu prázdnejší vlak. Ráno nič také neexistuje. Zabudnite. Tlačte sa a buďte radi, ak vyfasujete klimatizovanú súpravu. Pretože nie všetky vlaky sú klimatizované, čo v takej chutnej tlačenici nie je bohviečo. Ak ste niekedy zažili slovenskú električku, tak máte predstavu. Ale pozor, žiaden spoj nedosahuje paranormálne vlastnosti bratislavského autobusu číslo 39! To ani zďaleka! Tu by to bolo už na súd za ohrozenie zdravia a života!

Vlak

Na vlaky si inak treba dať pozor – existujú totiž expresné a aj tie, čo stoja v každej stanici. Pričom stanica je zväčša len jedna v každej štvrti. Ale dnes napríklad sa vlak rozhodol, že prejde asi piatimi stanicami bez zastavenia a nikto nepovedal, prečo. Ako nosný systém je to ideálne, ale nie každý má to šťastie, že býva v rozumnej vzdialenosti od stanice, prípadne mu nevyhovujú vlakové spoje. Pre týchto nešťastníkov sú určené autobusy.

Nešťastníkov preto, že cesta autobusom je nekonečná. Jednak v dopravnej špičke v zápchach a jednak preto, že lístky sa kupujú u vodiča. Kto má austrálsky ekvivalent električenky, i tak musí lístok prehnať príslušnou mašinou.

Opačný autobus

Takže ak hľadáte ubytovanie, vlaková stanica nablízku je výhodou. Treba však spomenúť aj riziko vlakov: linky sú projektované tak nešťastne, že stačí niekde problém na trati a v rámci domino efektu zastane polovica vlakov v celom meste.

Sydney je mesto rozložené po celom pobreží a bezpočet zálivov sa zahrýza do pevniny na každom kroku. Je jasné, kam to vedie – k MHD po vode. Na to sa tu používajú tzv. ferry, osobné lode premávajúce hore-dolu z prístavu pri Opere do jednotlivých zálivov.

Ferry v prístave Circular Quay

 

Výhoda je jednoznačná – nemusíte sa trápiť dopravnými zápchami a po vode je to často omnoho kratšie a rýchlejšie ako po súši. Nech vás krotký zjav lodí nemýli – tie plavidlá sa pohybujú veľmi vrtko! Nevýhodou je, že zaparkovať loď trvá trochu dlhšie ako zastavenie vlaku a pri tratiach s viac zastávkami je to trochu otravné. Ale keď je dostatočne búrlivé more, užijete si poriadnu jazdu ako v lunaparku a nič vás to nestojí!

Ferry

Vlaky, autobusy a lode majú spoločnú výhodu: ak cestujete pravidelne, môžete si zaobstarať travel pass, čiže už spomínaný ekvivalent električenky. Cena záleží od tarifného pásma, až na to, že tu ich majú neporovnateľne viac a sú neporovnateľne drahšie. Predstavte si, že by ste za týždňový lístok platili dve tisícky a v rámci Bratislavy sa pohybovali medzi centrom mesta a dajme tomu Ružinovom. Pri bývaní v Devínskej Novej Vsi by už tá suma mohla byť pokojne aj dvojnásobná.

Ak by sa vám to málilo, v Sydney môžete využiť aj taxíky – sú biele, sú na každom kroku, niektoré majú uniformovaných vodičov a zastavujú na zamávanie. Ak sa vám to zdá ešte stále príliš lacné, prejdite sa vodným taxíkom, čiže áno, loďou. Ale poďme radšej k dopravným prostriedkom, ktoré nie sú také zbesilo drahé.

Električka

V samotnom centre mesta ostali ešte dva nespomenuté: jedným z nich je električka. Samozrejme, vozeň na koľajniciach premávajúci v meste. Pravdu povediac, ešte som sa s ňou bližšie nezoznámil, ale zdá sa, že nemá široké využitie. Zatiaľ som odhalil jedinú trať.

Veľmi podobne je na tom aj monorail, čosi na pomedzí medzi električkou a vlakom. Ako už názov napovedá, má to len jednu koľajnicu, ktorá sa v meste prepletá zavesená v lufte medzi domami. Tiež neviem, odkiaľ a kam to chodí a prečo nemá širšie využitie, ale keď raz na to prídem, určite vám dám vedieť.

Monorail
Monorail

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *