Rosenheim, Bagdad a rozbitý kávovar

Po opustenej prašnej ceste v mojavskej púšti pochoduje krajne nepravdepodobný zjav. Značne korpulentná Bavorka v tradičnom odeve vrátane klobúčika s pierkom cupitá na opätkoch a za sebou vlečie kufor. Nezastavuje sa, vytrvalo sa derie dopredu.

Zastaví až na jedinom možnom mieste – zanedbanom moteli s názvom Bagdad, kde sa už celé veky nikto neubytoval. Frau Münchgstettner to však urobí. Napriek Brende, nevrlej majiteľke motela, ktorá sa na prišelkyňu díva so značnou nedôverou.

A tak sa stretnú dve ženy, ktoré azda nemôžu byť rozdielnejšie – upätá, korpulentná Bavorka posadnutá čistotou tak, že je schopná upratovať opustené odpočívadlo. Oproti nej horkokrvná vychudnutá černoška s pomerne laxným prístupom k vedeniu motela. Majú však spoločné viac, než by ktokoľvek povedal. Jasmin uprostred púšte po hádke s manželom vystúpila z auta a odišla. Temperamentná Brenda o chvíľu nato vyhodila manžela. Je však toho viac, no pred oboma ženami je veľmi dlhá cesta, kým k sebe nájdu cestu.

Out of Rosenheim, Bagdad Café či Hotel Bagdad sú rozličné názvy toho istého filmu režiséra Percyho Adlona z roku 1987. Nízkorozpočtový film sa stal kultovým, vďaka magickej atmosfére, pútavému príbehu i hlavným predstaviteľkám – Nemke Marianne Sägebrecht a Američanke CCH Pounder. Neuveriteľne trefne obsadené herečky podporené vizuálnym obžerstvom kamery ťahajú film od začiatku do konca – a je to skvelé divadlo.

Hotel Bagdad je miestom, ktoré najlepšie symbolizuje jeho kávovar – neustále pokazený. Takí sú aj jeho obyvatelia – Brenda, tornádo v ľudskej podobe, sama nestačí na údržbu upadajúceho motelu, kde sa len raz za čas zastavia vodiči kamiónov, aj to len vďaka tomu, že jednou z obyvateliek je Debby, majsterka tetovania. Indiánsky kuchár Cahuenga preto väčšinu času trávi v hojdacej sieti. Brendin syn Salomo od rána do noci len hrá na klavírí a všetka starostlivosť o jeho maličkého syna je na Brende. Dcéra Phyllis s walkmanom prirasteným k ušiam hľadá každú možnú cestu úniku z motelu preniknutého rezignáciou. Obyvateľstvo dopĺňa Rudi Cox, niekdajší maliar kulís v Hollywoode, pre ktorého je Jasmin stelesnením všetkých snov.

Škrobená Bavorka sa s elánom pustí do upratovania nielen svojej prenajatej izby, ale celého motelu – i života obyvateľov v ňom. Postupne sa spriatelí nielen so Salomom, Phyllis a austrálskym stopárom Ericom, ale aj so samotnou Brendou, ktorá inak takto vôbec nemala v úmysle sa so zákazníčkou kamarátiť.

Samotná Jasmin však prechádza nečakanou zmenou, objaví v sebe talent pre mágiu – a spoločne s ostatnými sa jej podarí zo zanedbaného motelu mimo akýchkoľvek trás urobiť vychytený podnik s vlastnou show. Nič však netrvá večne, ani Jasminine víza. A kúzlo mizne spolu s ňou. Ostáva len termoska s logom jej rodného mesta Rosenheim, ktorá pri jej príchode nahradila rozbitý kávovar.

Prečo o tomto filme spred takmer dvadsiatich rokov píšem? Len tak som si naň spomenul. A vy keď ho uvidíte v ponuke niektorého televízneho kanálu, neváhajte. Oplatí sa to.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.