Keď máte kreditku, konečne ste v očiach rôznych obchodníkov človekom. Už aj PayPal vás uzná za vhodného pozornosti. Otvorí sa pred vami nádherný svet. Hlavne sa udržať na uzde, aby vám na tej kreditke aj nejaké peniaze ostali. Ale drobné úlety sú povolené.
Ako napríklad kúpiť si v online obchode jeden zo svojich najobľúbenejších filmov. Keďže je austrálsko-novozélandský, Austrália je dobrým miestom. Poštovné vás nevyjde viac ako celý tovar a navyše DVD, na ktoré vám padol zrak, je vybavené presne tým, čo k sledovaniu takmer nevyhnutne potrebujete – titulkami. Ako bonus je aj soundtrack, fotogaléria a ďalšie veci, ktoré potešia vašu dušu.
Teda, aby som to trochu skonkrétnil: ide o film Navigátor: Stredoveká odysea a tie titulky sú naozaj životne potrebné. Traja herci totiž kvákajú novozélandským akcentom a ostatní stredovekou angličtinou. Ďakujem pekne. Najbližšie, čo som sa dostal k porozumeniu dialógov, bol maďarský dabing. Čestné slovo, rozumel som mu lepšie ako anglickému originálu. A práve fakt, že ponúkané DVD nemali titulky, chvíľu úspešne bránil tomu, aby som si doteraz film kúpil.
Ale zrazu: titulky, soundtrack s hudbou, ktorá je rovnako ako film za sto bodov – no nekup to! A tak som podľahol, vysolil primeranú cenu a netrpezlivo čakal. Keď zásielka v poriadku a neporušená dorazila, kňučal som od radosti. Rýchlo rozbaliť, vraziť do mechaniky… A viete si asi živo predstaviť moje totálne sklamanie, keď som na DVD našiel film, fotogalériu a tri trailery toho istého režiséra. Žiaden soundtrack. Žiadne titulky, čo ma dopálilo úplne najviac.
Krv vriaca, pena u huby, napísal som milému dodávateľovi. Budete sa čudovať, ale držal som slušný tón. Zdvorilo som napísal, že mi asi omylom poslali iné DVD, pretože síce názov sedí, ale nič zo sľubovaného sa na DVD nenachádza. A teda že by bolo vhodné mi poslať to, čo som si objednal.
Odpoveď o dva dni mi vyrazila dych. Dodávateľ sa hlboko ospravedlnil – na svojej stránke len zopakoval informácie od svojho dodávateľa a poukázal aj na to, že ešte aj na obale DVD je uvedené, že obsahuje anglické titulky. S poľutovaním mi oznámil, že o žiadnej inej edícii nevie, a navrhol mi vrátenie peňazí. Zároveň ma uistil, že informácie o ponúkanom tovare už na svojej stránke zmenil. A nekecal, fakt to tam bolo opravené.
A bolo po rozzúrenom zákazníkovi. Poďakoval som im a oznámil, že DVD si nechám – napokon, šlo mi v prvom rade o film. Aspoň sa budem zlepšovať v stredovekej angličtine – no nie je to neoceniteľné? A má to ešte jednu pozitívnu skúsenosť: Keď si tak čítam sťažnosti spotrebiteľov, väčšina z nich nesie niektoré alebo všetky znaky správania predajcov: neochota, ignorácia, na sťažnosti nereagujú, alebo ich bez logiky zamietajú. Rozhýbu sa až vtedy, keď ich začne otravovať stránka SME.
Pritom ajhľa – ide to aj inak. Hoci som dostal iné DVD, než som si objednával, napokon som ostal spokojný. Nie žeby mi tie titulky do filmu skočili, ale konečne som mal pocit, že som zákazník, nie otravný hmyz. Že predajcovi záleží na tom, aby bolo všetko tip-top, zákazníci spokojní a meno nepošramotené. Verím, že to raz bude celosvetovou normou a nebudem sa musieť nad tým nadšene pozastavovať a hovoriť si: jáj, keby to aj na Slovensku bolo tak!